Testa din kunskap om flaggor - utmana dig själv!

Cross / Enduro handledningar

Vad är Guldhjälmen?

Haninge MK utbildar unga crossförare och deras föräldrar till att bli “guldhjälmar”.

Guldhjälmsutbildningen är en utbildning som ger grundläggande kunskaper i att kunna hantera en crossmotorcykel och ger också vårdnadshavare utbildning i ansvar vid träning och tävling.

Utbildningen är upplagd som märkestagning så att barnet efter vissa färdigheter först tar ut bronshjälm, därefter silverhjälm och sist guldhjälm. När barnet uppnått de praktiska kraven för guldhjälm samt barn och föräldrar avlagt teoretiska godkända prov, kan licens för guldhjälm sökas. Detta görs via internet och sidan Svemo TA.

Förare med Guldhjälmslicens kan delta i tävlingar enligt Guldhjälmsreglemente. Tex Nordcupen mfl.

Våra ledare är utbildade av SISU Idrottsutbildarna.

Regler:

• Vårdnadshavare och förare måste vara medlem i Haninge MK Cross.
  • Vårdnadshavare måste delta i hela utbildningen tillsammans med barnet.

Personlig utrustning:

•  Godkänd crosshjälm
  •  Glasögon
  •  Handskar
  •  Ryggskydd
  •  Långa byxor och långärmad tröja eller jacka (gärna i kraftigare material)
  •  Rejäla skor med skaft
  •  Knä och armbågsskydd

Motorcyklar:

• 50 – 80cc, 65 – 85cc 2-takt och 50 – 150cc 4-takt, avsedd för motocross eller enduro. (EJ moped, fiddy eller fyrhjuling)

Vårdnadshavare ansvarar för att riktig utrustning används och att motorcykelns funktion är i gott skick!

Varukorg